Man kan idag hitta bloggar om vad som helst och vem som helst kan själv bli bloggare, så länge det finns intresse och förmåga att skriva. Bloggandet görs i olika ämnen och kategorier och när man skriver i utbildande syfte brukar man kalla detta för edublogging, vilket ofta görs av lärare och experter i olika ämnen.
Edublogging är i ordets striktaste bemärkelse något som utförs av pedagoger och de riktar sig både åt kollegor, studenter och föräldrar. Det handlar alltså inte om att man har ett visst ämne som intresse, vilket oftast är fallet med bloggande, utan om att man är en utbildad lärare som vill prata om sitt ämne, sin institution, yrkesroll, skola eller metodologi, till exempel.
Pedagoger bloggar
Ett exempel på edublogging är när lärare delar med sig av olika tips om hur man framför ett visst ämne, hur man håller ordning i sin klass och vilka aktiviteter man kan engagera sina studenter med. De har ofta utformat och tillverkat eget material för undervisningen som de delar med sig av på bloggen och det kan handla om bilder, musik och texter. För yngre elever har man kanske skrivit en egen alfabetssång eller så har man ett bra upplägg för en demonstration av industrialismens utveckling. Av denna anledning brukar många lärare följa varandra så att de kan utbyta idéer och metoder som de alla kan dra nytta av i undervisningen.
Elever bloggar
En del av edublogging är också elever och studenter som via bloggar kommunicerar om sin utbildning. Det har visat sig att detta är ett mycket effektivt sätt för studerande att komma över olika hinder då det ofta är lättare att fråga sina kamrater om saker man inte förstår än sina lärare. Man hittar gemensamma intressen, egna sätt att komma ihåg saker liksom stötta varandra i de ämnen man håller på med. Lärare och elever kan också mötas via bloggandet och till exempel ställa frågor och ge svar, liksom utbyta material som bilder, diagram och videos.
Kritik mot edublogging
De som ställer sig kritiska mot edublogging gör detta ofta av två huvudsakliga anledningar. Eftersom det är lätt för vem som helst att starta en blogg kan det ibland vara svårt att garantera att edubloggaren verkligen är utbildad och seriös. En annan fara är att studenter sinsemellan kan ge varandra fel råd och information, och det händer även att de mobbar varandra.