En gång i tiden så var kulinariska recensenter, eller mat-kritiker i gemen mun, en ganska specialiserad yrkesgrupp som ofta bestod av gormet- och vinkännare som var anställda av matguider som Michelinguiden eller stora tidningar som skrev om mat. Den som skulle granska en vara eller en restaurang var både fruktad och högaktad och det var inte ovanligt att de som sysslade med detta hade gått någon form av utbildning inom mat och dryck.
Även om dessa personer fortfarande existerar så har det idag blivit allt vanligare att matbloggare får en framträdande plats när det kommer till tycke och smak om allt som har med det kulinariska att göra och det illustrerar val av det årliga skaldjurskalas i Bohuslän dit bloggare inbjuds för att smaka av kräftor. Bakom detta ligger det Västsvenska Turistrådet som i mångt och mycket ligger före många andra turistråd i Sverige vad kommer till digitalt framåtseende.
I samarbete med fem kommuner i norra Bohuslän så bjuds populära bloggare in på en härlig skaldjursresa till olika orter där de både får smaka av den lokala maten men också besöka viktiga platser och rökerier. Anledningen till att det är just bloggare som inbjuds är att man insett att de är dagens trendsättare och att detta är ett fantastiskt sätt att marknadsföra den lokala turismen liksom att förlänga den rådande säsongen. Bloggar läses av tusentals människor i alla åldrar och detta är ett sätt att nå ut till en ny publik som inte alltid följer den mer traditionella matrecensenten.
Trenden att bjuda in bloggare till olika evenemang har blivit allt vanligare och för läsaren erbjuder detta möjligheten till flera åsikter liksom värdet i att kunna jämföra dessa med varandra. Man kanske har en personlig favoritbloggare eller vill följa vad som händer på en viss plats, och ju mer det bloggas desto större blir utbudet.