Idag är begreppet ”blogg” knappast okänt, tvärtom är det ett av de mer åldriga uttrycken inom den digitala världen, men så har det inte alltid varit. Faktum är att blogg som begrepp inte blev ett officiellt svenskt ord förrän 2006. Det var året då Svenska Akademiens ordbok tog med ordet som en del i det årets lista över det svenska språket.
We blog blev till blogg och blogga
Det formella ursprunget till ordet blogg sägs komma från Peter Merholtz dagboksskrivande på internet i slutet av 90-talet. Den formen av digitalt skrivande som publiceras i realtid kallades för weblog och beskrev en slags skrivande i serieform med korta inlägg på en internetportal. Inläggen daterades efter dag och datum, vilket fick till följd att den sortens skrivande beskrevs som en digital dagbok. Merholtz valde att dela upp det använda ordet weblog till we blog, vilket senare andra bloggare skulle börja använda som ett substantiv samt verb. Att skriva på en ”blogg” och att ”blogga” var därmed allmänt erkända begrepp.
Politiska- och historiska budskap
Bloggen blev ett genombrott på många plan, inte minst inom politikens värld där just bloggandet användes frekvent under exempelvis valkampanjer. Inför det amerikanska valet 2008 använde till exempel Obama och hans närmaste det medvetna bloggskrivandet som ett sätt för att nå ut till valdeltagare runt om i USA. Politiska bloggare har genom åren även varit de första att kritisera styrande diktaturer i till exempel Kina, Egypten, Kuba och Venezuela, vilket nått en internationell uppmärksamhet på ett sätt inte ens nyhetstidningar kunnat konkurrera med.
Virala trender
Bloggen har även påverkat mode och trender på ett revolutionerande sätt. Tidigare var det främst de traditionella modevisningarna i modemeckan som Paris, Milano och New York som avgjorde vad som var ”trendigt” och vad butikerna valde att köpa in. I takt med att bloggarna blev fler skulle även modevärlden öppna sig betydligt mer och komma närmare den breda ”massan”. Modebloggare blev snabbt ett vardagligt begrepp och flera av världens, samt Sveriges största bloggare, kategoriserade sig tidigt inom just modekategorin.
Bloggar med fokus på mode anses vara en av de största inspirationerna när det kommer till trender. Tidningen Metro Mode skriver bland annat om sveriges bästa modebloggare som en inspirationskälla inför våren. Vanliga ”kändisbloggare” tenderar inte heller sällan att samarbeta med framstående märken inom mode- och klädbranschen som kidsbrandstore om målgruppen till exempel är ”mammor”.
Social medier och bloggar
Cirka två decennier efter det att världens första bloggar blev kända har den digitala utvecklingen gått snabbt. Sociala medier har tagit över den digitala kommunikationen på alla plan. Det är till och med så att folk diskuterar huruvida Sverige inte borde tillsätta ministrar med ansvar för sociala medier. Facebook, Instagram, Twitter och YouTube är några av de mest kända sociala plattformarna, vilka idag spelar en betydande roll i den digitala världen. Bloggarna är fortfarande viktiga och några av de största bloggarna hör till den kategori bloggar som funnits med sedan starten. Det som skiljer sig från då och nu är det faktum att bloggen fungerar som en slags spindel i nätet där den verkar i symbios med andra sociala medier.