Den statliga institution som håller ett vakande öga på det som köps, säljs och används i Sverige kallas för Konsumentverket, som är en gren tillhörande Finansdepartementet. Här jobbar man med många olika aspekter av både konsumenter och det de konsumerar och det kan till exempel handla om att upptäcka dold reklam i media, om en produkt verkligen är vad den utges för att göra liksom att övervaka den allmänna konsumenträtten.
På Konsumentverket granskar man även olika frågor och anmälningar som kan drivas av både privatpersoner, företag och oranisationer och ett bra exempel är vilka regler som gäller då man köper en paketresa eller huruvuda man fått det man utlovats då man köpt en produkt eller tjänst. Det är därför inte så märkligt att man sedan några år även har börjat granska bloggare och i samarbete med Skatteverket undersökare man bland annat hur de som skriver bloggar för reklam för produkter som de fått gratis av stora företag i marknadsföringssyfte.
Ett exempel på ett uppmärksammat fall där bloggare har anmälts till KO är enligt Dagens Media systrarna Hannah Wildell och Amanda Schulman som skriver om hur det är med syskonskap och vad detta innebär. På deras blogg har de gjort reklam för ett så kallat skönshetspiller, som enligt egen utsago skall göra oss starkare och vackrare. Detta anmäldes med en gång efter att pillret nämnts för första gången och i samband med det har KO börjat granska ett femtiotal så kallade hälsoprofiler och deras hemliga samarbeten med stora företag.
Problemet med lagstifningen runt bloggande är att detta är ett relativt nytt fenomen som inte riktigt testats ordentligt. Det finns dessutom enormt många bloggare, ett antal som ständigt ökar, vilket gör det mycket svårt för inspektörer att hålla kolla på alla. Därför väljer nu KO att koncentrera sig på de populäraste bloggarna för att se huruvida falsk eller dold marknasföring pågår och huruvidare de som skriver inläggen får gratisprodukter som betalning för goda recensioner.
Kända bloggare som Kissie och Blondin Bella har både granskats och fällts för illegal marknadsföring och man har nu från KOs håll presenterat en vägledningsbroschyr som alla kan ladda ner för att veta vad som är och inte är tillåtet. Det handlar alltså inte om att man inte får tjäna pengar på sin blogg, tvärtom, utan om att inte göra reklam utan att klargöra att det är just det man gör.